När renoveringen blir en katastrof

Ibland är man med om saker i livet som känns riktigt hemska, men som man ändå kanske kan ta med sig en smula lärdom från. Ofta beror det jobbiga på att man betett sig dumt eller varit slarvig. Att till exempel åka fast för snatteri när man går i skolan, och tvingas erkänna det för sina föräldrar med rodnande kinder, är för de flesta en upplevelse som styr dem bort från den kriminella banan för resten av livet. För andra kan det vara att prata bakom ryggen på någon kompis, som får reda på det och blir ledsen. Inte heller så kul när man inser konsekvenserna av att man ville skvallra lite.

En läxa som många får lära sig i vuxen ålder är hur det kan gå när man anlitar hantverkare som man inte vet något om, och dessa gör ett riktigt dåligt jobb som snarare ökar behovet av renovering. Det kan vara en snickare som river en bärande vägg, eller en målare som gör ett uselt förarbete och kanske dessutom målar fasaden i fel nyans.

Oseriösa hantverkare finns det gott om

I Stockholm finns många målare och andra hantverkare. De flesta är fantastiskt duktiga och sätter en ära i att alltid göra ett bra jobb, men det finns tyvärr också en hel del rötägg. Det är personer som insett att det finns ett stort behov av hantverkshjälp i Stockholm, och att folk generellt är ganska dåliga på att kolla upp hantverkare. Kunder som väljer ett pris som kanske är för bra för att vara

sant och struntar i att kolla lite närmare på avtalet. Ofta kan det sluta med att man står med en saltad faktura för ett uselt eller icke utfört jobb, eller att snickaren eller målaren orsakar skador på huset.

Reklamera alltid till målaren först

Om du har anlitat en målare som har klantat till det och inte är uppenbart ångerfull och vill rätta till problemet utan kostnad, ska du alltid göra en officiell reklamation till denne via mail, där du förklarar vad du är missnöjd med och varför. Om målaren inte vill erkänna att han gjort något fel, eller inte ens svarar, så får du helt enkelt ta ditt ärende vidare.

Allmänna reklamationsnämnden eller advokat?

Du kan då vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden och förklara konflikten. Om ARN anser att du har rätt och att målaren bör ersätta dig för skador eller uteblivet arbete, så kommer de att lämna en erinran till målaren. De flesta hantverkare är såpass smarta att de följer en erinran från ARN, men om du har med en riktigt oseriös målare att göra kanske denne fortsätter att ignorera ditt ärende.

Då är det läge att kontakta en advokat, både för din egen skull och i viss mån också för att förhindra att denne målare får fortsätta lura folk. Om ARN har gjort bedömningen att du har rätt så har du goda utsikter att vinna en tvist i domstol, och du får då alla kostnader betalda. En advokat kan hjälpa dig att förbereda ditt ärende och att framställa din sak i rätten så att du till slut kan bli kompenserad och målaren får stå sitt kast.

Var noggrann när du väljer målare i Stockholm

För att undvika ett scenario som det ovan är det viktigt att du är noggrann när du väljer målare i Stockholm. Egentligen är det inte svårt att kolla upp om en målare har F-skatt, ansvarsförsäkring och lämnar garanti på jobbet. En bra målare i Stockholm svarar gärna på dessa frågor och du kan även kontrollera det genom att kontakta bolagsverket. Du bör alltid också ta en titt på vad målaren får för omdömen av tidigare kunder, något du kan göra på till exempel reco.se.

6 apr 2019